Morgane of Sark - Herco en Elvira Tibboel-Clemens
Reis: Stockholm en Helsinki
Periode: 03-04-2019 – 24-08-2019
De zomer voor de boeg
Het is woensdag 3 april 2019 en we liggen in de Grevelingensluis. Op het moment dat we losgooien, begint het te miezeren. Maar hée, een kniesoor die daar om geeft. Wij zijn lekker onderweg! En we hebben nog heerlijk een paar lange zomermaanden voor de boeg. We gaan onderweg richting Stockholm en de Oostelijke Oostzee.
Wat vooraf ging:
In mei 2018 nemen we het besluit om vaker, langer en verder weg te gaan zeilen. We zijn eigenlijk al best vaak aan boord en onze Hallberg Rassy 42E ligt op dat moment in het centrum van Barcelona. Bij onze nieuwe plannen past wellicht een wat grotere en nieuwere boot waarmee we nog net iets meer ‘self-supporting’ zijn. Het wordt een Hallberg Rassy 46. Eind augustus gaat onze oude trouwe HR42E bij Marseille op transport en half september stappen we aan boord van onze Nieuwe Morgane of Sark. We zijn superblij met dit mooie schip!
Het najaar en de wintermaanden hebben we gebruikt om de boot een beetje te leren kennen. Verder zijn het een paar drukke maanden geweest. Want in het kader van onze toekomstplannen, hebben we ons huis verkocht, een kleiner huis gekocht en zijn we vorige maand verhuisd.
Staande Mast Route
We beginnen met de Staande Mast route. We hebben het geluk dat we ons werk grotendeels locatie-onafhankelijk kunnen doen, maar de komende tijd hebben we nog wel wat verplichtingen tussendoor. De Staande Mast route op je gemakje is een aanrader! We verblijven een paar dagen in de binnenstad van Dordrecht, Rotterdam, Haarlem en Amsterdam.
Pasen brengen we als vanouds met de meiden door op Vlieland en de maand mei varen we meerdere keren heen en weer tussen het IJsselmeer en de Waddeneilanden. 23 mei vertrekken we in de middag van Vlieland richting Cuxhaven.
Duitsland
De tocht door de Duitse Bocht verloopt soepel en we kunnen een groot gedeelte zeilen. We hebben nog steeds flinke stroom mee als we Cuxhaven passeren en kunnen dus lekker door. Vrijdagavond 24 mei meren we af in het haventje van Brunsbüttel. Brunsbüttel heeft altijd wel wat. De omgeving is foeilelijk, maar er hangt een leuk sfeertje.
Het gevoel van vrijheid
De volgende ochtend gaan we het Kielerkanaal op. Sommige mensen vinden het Noordoostzeekanaal saai, maar ik vind het wel leuk. Het is lekker weer, het zonnetje schijnt. Sleeswijk-Holstein glijdt langs ons heen en af en toe komt er zo’n enorm containerschip langs. Een enorm gevoel van vrijheid overvalt me. We zijn nu echt onderweg. Zonder tijdsdruk, want we hebben geen datum dat we weer terug moeten zijn. We zien wel hoe het loopt. Wat een heerlijk gevoel.
Als we de sluis bij Kiel naderen, gaat die weer net voor onze neus dicht. Net als bij Brunsbüttel. Maar we hebben de tijd en een dikke twee uur later zijn we in de Oostzee, afgemeerd in de haven van Laboe.
De volgende dag regent het pijpenstelen, we blijven een dagje liggen.
Denemarken
27 mei vertrekken we met een forse westzuidwesten wind uit Laboe. Het is nog steeds somber weer en maar 12 graden. Onder Langeland hebben we best hoge golven en stroom tegen. Dus pas na achten leggen we aan in de haven van het eilandje Vejrø, tussen Seeland en Lolland. Het is er niet druk, er liggen 3 boten. Maar wat een heerlijk eiland! We blijven er uiteindelijk 4 nachten. Na een tussenstop in Klintholm, varen we de zaterdagavond van het Hemelvaartweekend de binnenstad van Kopenhagen binnen.
Er is veel veranderd de laatste jaren in Kopenhagen. Er is een nieuwe brug gekomen, waar we door moeten om Christianhavn in te kunnen.
We liggen er top, net alsof je in de Amsterdamse grachten ligt. Herco moet door omstandigheden terug naar huis vliegen. Ik verblijf twee weken in Kopenhagen en vermaak me uitstekend. Ik heb contact met verschillende vaste ‘liggers’ van de haven en omdat ik dagelijks mijn rondje met Evy loop, kom ik regelmatig dezelfde ‘locals’ tegen. Het blijft zomerweer en alle terrassen en kades in de stad zitten stampvol. Er heerst een lekkere vibe in Kopenhagen. Wat een heerlijke stad!
Zweden
Half juni steken we over naar Skanör in Zweden. Een leuke haven met een heerlijke visboer en een erg mooi zandstrand. Alleen is het raar weer. Veel regen en zelfs windhozen. We blijven een dag liggen en als het rustiger is geworden, varen we door naar Ystad. Ystad is een ‘moetje’. Zo’n gunstig gelegen plek, waar iedereen wel een keertje stopt. Op de terugweg blijven we langer, en blijkt Ystad best leuk en levendig.
Onze volgende stop is Hanö, een klein eilandje in Zuidoost Zweden Het weer is inmiddels schitterend en we zijn op slag verliefd op deze plek. De vrouwelijke havenmeester spreekt alleen maar Zweeds en we hebben het gevoel dat Pipi Langkous elk moment uit een van de houten huizen kan komen wandelen. We plakken er nog een dagje aan vast en maken een prachtige wandeling. Een pareltje dit eiland!
De volgende bestemming, Utklippan, ook al zo bijzonder. Twee piepkleine eilandjes redelijk midden op zee. Er is een vuurtoren, een paar gebouwtjes en het huis van de havenmeester. En verder veel zeemeeuwen en een zeehonden kolonie. O ja, en een sauna… Je mag de roeiboot gebruiken om van het ene naar het andere eiland te roeien. In hoogzomer schijnt het hier helemaal nokkievol te liggen.
We boffen, steeds prachtig, zonnig zeilweer. Het is inmiddels Midsommar. We liggen in Kristianopel, waar wel veel festiviteiten zijn. Maar we besluiten toch te vetrekken richting Kalmar. We hebben een nieuwe gasfles nodig en dat schijnt alleen in Kalmar te kunnen. Als we er ’s middags aankomen, zijn alle winkels dicht. Drie dagen lang, welteverstaan…. De stad is uitgestorven. Een beetje als het centrum van een provinciestad in Nederland op 1ste kerstdag. Gelukkig hebben alle toeristen zich verzameld in het sportcafé, de enige die open is in de stad. Toch een gezellige avond…..
Op maandagochtend regelen we de nieuwe gasfles, tanken en vertrekken. Opeens hebben we wat tijdsdruk, want onze jongste dochter Merel en haar vriend Sil komen over een paar dagen aan in Stockholm. En dat is nog best een eindje varen. En we hebben het ook best druk met ons werk, dus het is soms passen en meten. Via Borgholm (Olland), Figeholm, Västervik en de prachtige ankerbaai bij Harstena (ook een aanrader!) varen we naar Nyköping, waar Merel en Sil aanmonsteren. Gotland moeten we helaas nog even bewaren voor de terugreis. Inmiddels zitten we al echt in het scherengebied. Het is prachtig! Maar wel steeds opletten en veel op de motor.
1 juli vieren we mijn verjaardag in de ankerbaai bij Ringson. Ook weer zo’n plaat van een baai. De volgende dag slaat het weer om. Na een maand grotendeels heerlijk zomerweer, is het nu ineens 12 graden, waait het hard en regent het veel. We wijken uit naar Nynäshamn.
Via het smalle Dragetskanal (ook een belevenis op zich), komen we op woensdag 3 juli aan in Stockholm. We hebben een plek aan de buitenkade van de Wasahamn. Een beetje hobbelig door alle pontjes, maar een fijne haven op een toplocatie in de stad. Aardige havenmeesters, elke ochtend verse broodjes en er zijn gratis fietsen te gebruiken. Inmiddels is het hoogseizoen in Zweden en zijn sommige havens best vol. Via Dockspot.com kun je van te voren een plek reserveren in een haven.
Op 4 juli stapt onze oudste dochter Mila ook aan boord. We brengen een paar leuke dagen door in Stockholm. Ondanks het koude weer, genieten we enorm van deze heerlijke stad. De komende zes weken wordt ons reisplan grotendeels beheerst door in- en uitvliegende crew.
We wandelen en BBQ-en (in thermokleding) op Grinda, weer zo’n heerlijk mooi schereneiland en 10 juli stapt Sil in Vaxholm op de bus naar het vliegveld. Onze volgende bestemming is Sandhamn. Inmiddels is de zomer weer een beetje teruggekeerd. Sandhamn is toeristisch en druk, maar het heeft een hele fijne sfeer. Wij vinden het er enig. Zeker de meiden houden wel van reuring. Als het vol is of je het hier te druk vindt, kun je uitwijken naar Lokholmen aan de overkant. Is ook erg leuk.
Na een nachtje voor anker in een mooi baaitje, varen we de dag erna naar Saltsjöbaden om Mila af te zetten. Zij moet een paar dagen terug. Het is noodweer en we steken ruim een half uur voor de haven. Herco is helemaal doorweekt. Binnen ontmoeten we ‘instagramvrienden’ met een Hallberg 62. Instagram is een goed medium gebleken voor lokale tips en geschikte ankerbaaien.
Met z’n drieën zeilen we de volgende dag naar Utö, de Zweedse variant van Vlieland in de zomer. De haven is vol en er heerst een relaxte vakantiesfeer. Het is mooi zomerweer. We blijven er een paar dagen.
20 juli varen we terug naar Stockholm en de volgende dag komt Mila met twee vriendinnen aan boord. Nog een dagje Stockholm, en dan terug de Scheren in. Weer naar Grinda en we bbq-en op dezelfde plek als begin deze maand. Dit keer met mooi weer en een zingende en ukelele-spelende opstapper. Het is een gezellige boel met de 4 meiden aan boord.
Åland
We ankeren in de buurt van Arholma en daarna steken we over naar de Åland eilanden. Weer even uit de scheren op open zee. Helaas staat er geen spat wind en moeten we op de motor. Maar de meiden worden in ieder geval niet zeeziek en kunnen de hele dag zonnen op het achterdek.
De Åland eilanden liggen in de Botnische Golf tussen Finland en Zweden in. Het is Fins, maar er wordt Zweeds gesproken. Het is er wederom prachtig. Net anders dan de Zweedse Scheren. De rotsen zijn roder. De betonning is duidelijker. Maar ook hier blijft het oppassen.
We meren af in het haventje van Rodhamn. Er is een piepklein restaurantje. Unieke sfeer. We bestellen 6 blikjes lauw bier á 7 euro per stuk. Dat is dan weer even slikken. Maar we zitten er geweldig. Hoogzomerweer. En het is supergezellig met de 4 meiden aan boord. We hebben voor vanavond de sauna voor een uur geboekt. Ook weer uniek, hout gestookt. Prachtig uitzicht met zonsondergang. Tussendoor in het koude water springen. Alleen, het wemelt buiten inmiddels van de stekende muggen. Rennend vluchten we naar de boot.
We blijven nog een dag op deze geweldige plek en de dag erna ankeren we in een mooi baaitje in de buurt.
Finland
Dan is het alweer bijna tijd om de meiden te droppen in Mariehamn. Daar pakken ze de veerboot naar Helsinki om terug te vliegen naar Nederland. Mila blijft gelukkig nog. Het is rustig met z’n drieën. We steken over naar Finland en onderweg naar Helsinki ankeren we in mooie baaien.
Helsinki is ook genieten. Een mooie, schone stad. Ook hier kun je weer midden in de stad liggen. Er zijn meerdere havens met goede faciliteiten. We liggen een nacht bij NJK Blekholmen en daarna bij Helsinki Marina bij Kanavaranta. Met de veerboot, gaan we een dagje op een neer naar Talinn.
In twee weken terug
Ondertussen gaat het in Nederland niet goed met Herco’s vader. We willen versneld terug. Vanaf dat moment zit de wind constant in de zuidwest hoek. Zal je altijd zien. Mila gaat nog een stukje mee terug langs de zuidkust en we komen op een paar prachtige plekken. 10 augustus pakt Mila in Hanko de trein naar Helsinki en vliegt terug. Wij gooien los en steken over naar Sandhamn, Zweden. Nu net buiten het seizoen is Sandhamn nog leuker!
Daarna varen we in flinke dagtochten, vaak tegen wind en golven. ’s Avonds droppen we het anker, ’s ochtends halen we het weer op. We varen een paar dagen op met een Zwitserse boot. Dat is gezellig. Uiteindelijk vertrekken we 21 augustus uit Ystad. Nog steeds behoorlijke wind uit de zuidwest hoek. Soms meer zuid en soms meer west, dus we komen uiteindelijk best goed op het zeil vooruit. 24 augustus zijn we terug op Vlieland. Het was een mooie reis!
© NVvK 2018 | Contact | Privacy | Disclaimer